Selasa, 26 Mei 2009

PERBANDINGAN JURNAL

PERBEZAAN

Sampel

Jurnal 1: Pelajar gred 6

Jurnal 2: Pengajar pelbagai bidang

Jurnal 3:Graduan

Setting

Jurnal 1:
Kajian ini dijalankan dalam satu bilik darjah gred yang keenam dalam satu Sekolah Pembangunan Profesional yang dikaitkan dengan Benedum Five Year Teacher Education Program.

Jurnal 2:
Kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan Kursus Penerapan Kasih Sayang yang diperkenalkan di Taiwan bagi Ijazah Kejururawatan.

Jurnal 3:
Kajian ini dijalankan di Kampus Universiti Pacific Azusa, California.

Prosedur Kajian

Jurnal 1:
Terdapat 3 peringkat dalam kajian ini



  1. Merancang untuk menjalankan kajian ke atas graduan yang mengambil subjek kajian tindakan.
  2. Membuat atau laksanakan kajian.
  3. Menilai perubahan yang berlaku.
Jurnal 2:
Terdapat 4 peringkat dalam kajian ini



  1. Perancangan.

Para pengkaji menjemput sarjana-sarjana daripada institusi lain untuk membentangkan seminar dan bengkel-bengkel mengenai konsep kasih sayang.

2. Reka bentuk.

Mereka sebuah buah buku panduan untuk unit yang mengandungi maklumat dan bahan-bahan rujukan.

3. Pelaksanaan:

Melibatkan pelajar termasuk ceramah-ceramah, peranan memperagakan, dialog-dialog, menjaga kumpulan. dalam kelas amalan kemahiran tertentu dan tindakan-tindakan, dan prestasi menjaga kelakuan di luar sekolah. Pada tiga waktu semasa semester ( permulaan, separuh penggal, minggu akhir), pengajar-pengajar itu bertemu untuk berkongsi pengalaman-pengalaman mengajar mereka dan idea-idea.

4. Penilaian.

Fokus kepada 3 aspek penilaian, iaitu:

  • pengetahuan mengenai kasih sayang. Ia dinilai melalui ujian-ujian bertulis, journaling, dan laporan-laporan kumpulan.
  • Sikap kasih sayang, dinilai melalui penulisan jurnal dan penyertaan di dalam kelas.
  • Tingkah laku kasih sayang, dinilai oleh kaedah kualitatif dan kaedah kuantitatif

Jurnal 3:

  • Guru merancang satu pengajaran yang menarik.
  • Melaksanakan pengajaran tersebut.
  • Guru dan Pelajar nembuat penilaian.


Pengumpulan Data

Jurnal 1:

  • Guru melihat perubahan yang berlaku setiap hari selepas selesai mengajar.
  • Pendekatan yang berkesan akan direkod di dalam jurnal bertujuan sebagai panduan di masa hadapan.
  • Pelajar membuat refleksi selepas tamat sesi pembelajaran bagi subjek tersebut.

Jurnal 2:

  • Kualitatif
  • Kuntitatif

Jurnal 3:

  • Perbincangan
  • Temu Bual
  • Laporan oleh instrumen

Penganalisaan Data

Jurnal 1:

Guru mengumpul data dan merekod teknik yang berkesan sahaja untuk diguna di masa hadapan. Teknik yang tidak berkesan, dihapuskan.

Jurnal 2:

Menganalisis secara kulitatif dan kuantitatif.

Jurnal 3:

  • Menganalisis secara kualitatif dan kuantitatif.
  • Membuat perbandingan dan direkod di dalam satu jadual.

PERSAMAAN

Ketiga-tiga jurnal ini mempunyai persamaan iaitu:

  • Fokus kepada pengajaran dan pembelajaran (p&p).
  • Pengumpulan Data melalui refleksi daripada instrumen.
  • Ketiga-tiganya menjalankan kajian secara kolaboratif.

RUMUSAN

Jurnal 1:

Satu Kajian Tindakan menyepadukan aktiviti seni pilihan pelajar di dalam kelas sains sosial gred 6

Kajian ini dilakukan bagi meneroka bagaimana seni dalam pendidikan sains sosial boleh meningkatkan motivasi dan penglibatan pelajar dan juga pencapaian pelajar kesan daripada berlakunya peningkatan motivasi dan penglibatan pelajar. Plan pengajaran awal ialah menyepadukan aktiviti-aktiviti seni dan telah disesuaikan berdasarkan nota guru yang reflektif dan maklum balas pelajar. Kesannya kita dapati ramai pelajar sains sosial meningkat gred mereka setelah menyepadukan seni dalam aktiviti pembelajaran pilihan mereka.

Jurnal 2:

Kajian Tindakan Dalam Perkembangan Kurikulum Kasih Sayang di Taiwan: Bahagian II

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui sejauh mana keberkesanan Kursus penerapan kasih sayang yang dilakukan di Taiwan. Kursus tersebut mempunyai matlamat berikut:

  • Bagi mengkaji semula dan mengukuhkan konsep-konsep yang diajar dalam kursus tahun pertama iaitu permulaan kepada konsep kasih sayang.
  • Bagi memperkenalkan kemahiran menjaga remaja, orang-orang dewasa atau pertengahan umur, orang-orang yang lebih tua.

Jurnal 3:

Perubahan Dalam Wawasan: Guru-guru Melibatkan Diri Dalam Kajian Tindakan

Kajian ini dijalankan kepada graduan dalam bidang pendidikan untuk meneroka faedah-faedah bagi melengkapkan bakal guru dengan kajian tindakan. Pengkaji-pengkaji tersebut mengkaji bagaimana kursus kajian tindakan dapat mengubah berubah sikap guru-guru terhadap penyelidikan dan amalan-amalan dalam bilik darjah .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan